اورجینال یا هایکپی

اورجینال یا هایکپی

قسمت اول

در بازار ایران به خاطر تحریم ها معمولا پوشاک اورجینال برندهای مطرح که معمولا قیمت بالایی دارند ، شرایط سختی برای حضور و عرضه دارند.
از این بابت کپی های مشابه در بطن بازار جا خوش کرده اند و به راحتی خرید و فروش میشنود و به اصطلاح بازارشان داغ است .
البته که مشتری اجناس اورجینال همیشه وجود دارند و حاضرند هزینه کنند و جنس اصلی تهیه کنند.


بازار کتونی ها از این بابت که قیمت جهانیشان هم کم نیست بیشتر دچار شکاف شده اند ، اجناس اورجینال عمدتا در نمایندگی ها یا به صورت محدود در خرده فروشی ها هستند و طیف بزرگی هم سهم بازار دست دوم این محصولات شده که از در حد نو! تا تمیز و ... دسته بندی خودشان را دارند و با قیمت بعضا نزدیک به نو هم فروخته می شوند.

اما در این میان هایکپی ها جیب مشتری را در دست گرفته به علت قیمت مناسب ، ظاهر مشابه و کیفیت قابل قبول فروش بسیار خوبی دارند.

در واقع مشتری با در نظر گرفتن اینکه از یک کتونی نهایتا تا 1 سال استفاده خواهد کرد و بعد از آن به خاطر تنوع هم شده باید کتونی جدید خریداری کند ترجیح می دهد به جای خرید کفش اورجینال با قیمت ضرب شده در دلار یک محصول مشابه آن با کیفیت قابل قبول خریداری کند.

مساله تا اینجا بدون مشکل است و فروشنده های منصف هم با ذکر توضیحات کافی بازار را قابل اعتماد نگه می دارند.
اما متاسفانه هستند دوستانی که اجناس کپی را به اسم اورجینال به مشتری معرفی و نهایتا می فروشند.
مشاهده شده که کپی های عینا مشابه با قیمت 1 تا 2 میلیون تومان و هایکپی ها هم با قیمت 800 تا 1.5 میلیون تومان به مشتری به اسم اورجینال فروخته می شود.
البته این دقت نظر مشتری را می طلبد تا این مطلب را درک کند که به طور مثال ارزان ترین قیمت یک محصول اورجینال کتانی که حدود 100 دلار است نمی تواند قیمت 800، 1 یا 2 میلیون تومانی داشته باشد.

در ادامه بروز رسانی این مطلب باید عنوان کنیم امروز با وجود بالا رفتن قیمت ارز و شرایط سخت واردات هزینه های عرضه و فروش کتونی ها به شدت افزایش پیدا کرده و قطعا قیمت برای مشتری این محصول نیز دیگر مانند گذشته نیست . در گذشته این قیمت پایین یوان بود که دست وارد کنندگان را برای عرضه گسترده اجناس باز گذاشته و شاهد این بودیم که بازار پر بود از این محصولات ، اما امروز با محدودیت های واردات به علل مختلف می توان گفت خوشبختانه تولید کنندگان ایرانی سهم از دست داده گذشته خود را به دست آورده اند و بازار هشتاد درصدی کفش های اسپرت را از رقیب چینی خود باز پس گرفته اند.

گرچه راه زیادی تا تبدیل شدن به هایکپی به معنای واقعی برای کتونی های تولید ایران باقی مانده است اما شاهد تلاش های خوبی بوده ایم که نویدبخش آینده روشن این سبد مهم خرید مشتریان به نفع تولید کننده ایرانی خواهد بود.

قسمت دوم


در ادامه مبحث آغاز شده لازم به ذکر است که کتونی های بازار ایران در قبضه اجناس کپی و هایکپی هستند . نبود شرایط لازم برای عرضه محصولات اصلی به دلایل مختلف زمینه ساز حضور مداوم و بی دردسر اجناس غیر اصلی بوده و هست . از مهمترین دلایل این امر میتوان به پایین بودن ارزش پول ملی نسبت به ارزهای مبادله ای اشاره کرد .

یک کتونی هایکپی دقیقا از روی یک محصول اصلی تهیه می شود . روند اینکار به این صورت است که یک تاجر ایرانی در چین سفارش تولید از روی یک محصول را میدهد و تولیدکننده های چینی هم در نهایت ظرافت به کپی از محصول اصلی مشغول هستند . این ساز و کار آنقدر تجربه کسب کرده که حتی تاجران با دست بردن در رنگ اصلی محصول آن را به رنگهای مختلف و دلخواه تبدیل کرده و محصولاتی را سفارش میدهند که نمونه اصلی نداشته و فقط جهت تنوع تولید شده اند.

از تمام این توضیحات که بگذریم به این سوال میرسیم که آیا ما باید از جنس اورجینال استفاده کنیم یا همان هایکپی هم خوب است؟

جواب سوال خیلی سخت نیست. آیا شما وضعیت مالی خوبی دارید ؟ میتوانید برای کفشی که میپوشید بیشتر از 2 میلیون یا 3 میلیون هزینه کنید؟ آیا برایتان اورجینال بودن مهم است؟ آیا تفاوت راحتی دو محصول متفاوت را حس میکنید و می توانید برای راحتی کمی بیشتر از 2 میلیون تومان هزینه کنید؟ چقدر از یک کتونی استفاده میکنید؟ یک سال ؟ سه سال ؟ چقدر برایتان خرید کفش جدید مهم است؟

وقتی به تمام این سوالات جواب دادید میتوانید تصمیم بگیرید که کدام محصولات را انتخاب کنید.


مقاله در حال بروزرسانیست و ادامه دارد


بازگشت به فروشگاه

نظرات بازدیدکنندگان